user's avatar
Sleeping owl in a beech forest
Da tempo avevo in mente di dipingere un gufo addormentato in un bosco, giusto per perdermi negli intricati dettagli del piumaggio mimetico. Un giorno sono stata colpita dall'atmosfera calda, soleggiata, quieta, di una fotografia di un bosco di faggi, ed ho deciso di trarne l'ambientazione per il gufo nella mia testa. 
Ho dipinto una tela di dimensioni piuttosto grandi rispetto a ciò su cui lavoro di solito, cioè un 40 x 60 cm. Per me è più difficile lavorari su grandi formati, perchè essendo abituata a disegnare piccole illustrazioni per la stampa, tendo a perdermi nei particolari, faticando a mantenere l'atmosfera che avevo in mente inizialmente. In questo caso, dopo molti ripensamenti e rimaneggiamenti, penso di avercela fatta ad ottenere le giuste tinte e il senso di quiete e riposo che avevo in mente.
Volendo lavorare con sicurezza sulla tela, ho utilizzato i colori acrilici, che amo meno della tempera poichè non si può rilavorare il colore asciutto, ma sono più robusti e non richiedo incorniciatura. Ho dipinto numerosi, sottili passaggi di colore.
Nei miei lavori futuri spero di riuscire a mantenere una maggiore freschezza, cioè di imparare pian piano a utilizzare meno passaggi e pennellate più decise, azzeccando subito il colore.
Qui sotto ho inserito alcuni dettagli, poi schizzi e prove della fase di progettazione.
---
It's been a long time since I wanted to paint a sleeping owl, just to loose myself while painting the intricate details of its feathers. One day I was captured by the warm, sunny atmosphere of a photo of a beech forest, and I decided to use those colors and ambient for the owl in my head. I painted on a canvas of a size which is bigger from what I usually use (40 x 60 cm). Working on a bigger support is nice, but for me it is challenging because I naturally tend to focus too much on details (since I draw a lot of small pictures everyday) and so I risk to loose the general atmosphere from sight. This time, after a lot of rethinking and retouching, I think that I obtained the right tints and sense of quiet. 
Since I wanted to work safely on the canvas, this time I chose acrylics, which I don't love as much as gouache paint, but are more robust and suitable for a flexible support. I painted with several thin layers.
For my future work, I hope I'll be able to use less layers of paint and more bold brush strokes, finding the right colours sooner.
Below, you will see some details and work in progress pictures.

Sleeping owl in a beech forest
7
100
1
Published:

Sleeping owl in a beech forest

A quiet wildlife painting, with a sleeping owl in a sunny beech forest. Acrylic paint on canvas.
7
100
1
Published:
Attribution, Non-commercial, No DerivativesAttribution, Non-commercial, No DerivativesAttribution, Non-commercial, No Derivatives